Strona Główna ::: Lokomotywy EP09 ::: Linia 226 ::: Galeria ::: Przezwiska lokomotyw ::: Oznaczenia lokomotyw ::: Księga gości ::: Linki ::: O autorze ::: Kolejowe top


Słowem wstępu


Lokomotywy EP09 to stosunkowo nieliczna grupa lokomotyw w parku pojazdów trakcyjnych PKP. Mimo, że zaprojektowane zostały niemal ćwierć wieku temu, są (niestety) jednymi z najnowszych lokomotywy. Obsługują zasadniczo pociągi Intercity, Eurocity i ekspresy na Centralnej Magistrali Kolejowej oraz na europejskim korytarzu E-20, głównie na odcinku Warszawa - Poznań. Niemniej z każdym rokiem mamy w Polsce coraz więcej tras, gdzie można uzyskiwać prędkości rzędu 160 km/h. Najprawdopodobniej wymusi to zakup nowoczesnych lokomotyw, które zapewnią szybki transport pasażerów i towarów.

Czemu podjąłem się napisania tegoż opracowania? Wydaje mi się, że EP09 to dość ciekawa konstrukcja; nieco kontrowersyjna, ponieważ pojawiają się głosy, iż mogła być lepsza, z bardziej zaawansowanymi (nawet jak na lata 80.) rozwiązaniami technicznymi, z zastosowaniem lepszych materiałów, technologii... Mimo wszystko uważam, że warto jej budowę przedstawić szerszej publiczności, szczególnie, że zasoby polskiego internetu w opisy konstrukcji lokomotyw są dość ubogie. Opis ten kieruję przede wszystkim do osób interesujących się techniką kolejową (a dokładniej - taborem trakcyjnym). Mam nadzieję, że każdy znajdzie tutaj coś dla siebie: odpowiedzi na to, jak zbudowana jest ta lokomotywa, jakie są jej parametry i "jak to całe ustrojostwo działa".

W tym miejscu chciałbym podziękować wszystkim tym, którzy okazali bezinteresowną pomoc i cierpliwość; tym, którzy odpowiadali na wszelkie pytania i wyjaśniali różnego rodzaju wątpliwości; tym, którzy pozwolili poznać mi EP09 "od kuchni". To dzięki Wam powstało to opracowanie. Dzięki!


Wstecz do strony głównej działu EP09