Strona Główna ::: Lokomotywy EP09 ::: Linia 226 ::: Galeria ::: Przezwiska lokomotyw ::: Oznaczenia lokomotyw ::: Księga gości ::: Linki ::: O autorze ::: Kolejowe top


Charakterystyka ogólna konstrukcji


Lokomotywa EP09 jest elektryczną lokomotywą pasażerską, dostosowaną do pracy w systemie prądu stałego 3000 V i szerokości toru 1435 mm. Posiada prędkość konstrukcyjną 140 km/h, natomiast najwyższa dozwolona prędkość eksploatacyjna wynosi 160 km/h. Prędkość konstrukcyjna wynika z parametrów trakcyjnych, które założono podczas projektowania, m.in. masa składu 550 ton. Jak wynikało z teoretycznej charakterystyki trakcyjnej lokomotywy, nie było możliwe osiągnięcie większej prędkości niż około 150 km/h z tak ciężkim składem na prostej, poziomej linii. Mimo to praktyka weryfikuje teoretyczne obliczenia: lokomotywa doskonale radzi sobie z cięższymi składami, np. EN Jan Kiepura, którego ciężar dochodzi do 800 - 900 ton. Mimo takiego obciążenia uzyskiwana jest prędkość maksymalna. EP09 nie ma możliwości pracy w układzie sterowania wielokrotnego.

Wisła Głębce: EP09-009 oczekuje na odjazd ze składem ekspresu Wisła (nr pociągu EKPE 41410) do Warszawy Wschodniej. W oknie lokomotywy widać przesympatyczną twarz twórcy strony :-) Autor zdjęcia: Z.K.
Katowice: EP09-016 i IC "Ondraszek" (IKSEi 1401) przygotowuje się do odjazdu do Bielska Białej.
Bielsko Biała: EP09-044 ze składem ekspresu "Beskidy" (EKSEi 4110) czeka na odjazd do Warszawy.
Okolice Korytowa (C.M.K.): EP09-016 z pociągiem IC "Ondraszek" ( IKSEi 1401) z Warszawy Wschodniej do Bielska Białej Głównej. Autor zdjęcia: Piotr Damer
Warszawa Wschodnia: EP09-023 wraz ze składem ekspresu "Skarbek" (SWE 1414) wjeżdża w perony stacji.
Pruszków: EP09-025 z bliżej nieokreślonym pociągiem na Śląsk lub do Krakowa.
Góra Włodowska (C.M.K.): modernizacja stacji wymusiła zjechanie na boczny tor i przepuszczenie pociągu z przeciwnego kierunku. A na głównym planie EP09-041 i IC "Ondraszek" (IKSEi 1401), udający się do Katowic i dalej do Bielska Białej.


Lokomotywa składa się z nadwozia (pudło) oraz podwozia (dwa wózki dwuosiowe). Źródłem napędu są cztery silniki LKa740 o mocy 730 kW każdy. Każda oś napędzana jest przez osobny silnik.

Pudło jest konstrukcją spawaną, samonośną. Przenosi wraz z ostoją wszystkie siły trakcyjne. Podzielone jest na kilka przedziałów: dwie kabiny, dwa przedziały maszynowe (tuż za kabinami) oraz przedział elektryczny (środkowa część pudła) mieszczący 3 wydzielone szafy wysokiego napięcia.

Przedział wysokiego napięcia mieści m.in. wyłącznik szybki, oporniki rozruchu i hamowania, ich wentylatory, oporniki osłabienia pola, wsporniki, na których umieszczone są wszelkie aparaty elektryczne (przekaźniki, przełączniki itp.). Przedział WN posiada blokadę mechaniczną, która uniemożliwia otworzenie drzwi przy podniesionych pantografach i bez uszynienia pojazdu. Znajdują się tu także stopnie, dzięki którym można wejść na dach lokomotywy.

W przedziale mechanicznym nr 1 (za kabiną A) znajdują się m.in. przetwornica, sprężarka pomocnicza, bocznik indukcyjny, rama z aparaturą pneumatyczną. W przedziale mechanicznym nr 2 znajdują się natomiast przetwornica nr 2, sprężarka główna, szafka niskiego napięcia oraz TUHEX (tyrystorowe urządzenie hamowania elektrodynamicznego).

Nad każdym przedziałem znajdują się odejmowalne części dachu. Demontuje je się w razie potrzeby wyjęcia większych podzespołów ze środka pojazdu np. podczas naprawy. Korytarz poprowadzony jest wzdłuż ściany bocznej pudła. Wejście do niego w kabinie A znajduje się za fotelem pomocnika, a w kabinie B za fotelem maszynisty.

Zespół sprzęgowo - zderzakowy stanowią dwa zderzaki i standardowy sprzęg śrubowy. Znajdują się one na obu czołach lokomotywy. Stosowane zderzaki KZE-5C posiadają elastormerowy układ amortyzujący, chociaż dawniej stosowano także zderzaki ze śrubowymi amortyzatorami (ponadto planowano montowanie sprzęgów samoczynnych SA3, które przenoszą obciążenia ściskające i rozciągające - zderzaki są w takim przypadku zbędne). Oprócz nich na czole znajdują się takźe sprzęgi pneumatyczne: hamulcowy (z czerwoną końcówką - 0,5 MPa) oraz pomocniczy (z żółtą końcówką - 0,8 MPa), układ sprzęgu elektrycznego ogrzewania wagonów (gniazdo i przewodem z wtyczką), trzy reflektory i zgarniacz. Na egzemplarzach od numeru 038 znajduje się także skrzynka z klimatyzacją. Jest ona umieszczona poniżej okna, na środku czoła. Od niedawna montuje się klimatyzatory, za pomocą których można regulować temperaturę jedynie "w dół" tzn. chłodzić. Są to charakterystyczne pudełka umieszczone nad kabinami maszynisty ("gołębniki").

Na jednej ścianie bocznej umieszczone są okna, które zapewniają za dnia oświetlenie środkowej części lokomotywy. Na drugiej ścianie umieszczono żaluzje, które osłaniają wloty powietrza chłodzącego silniki trakcyjne oraz oporniki rozruchu i hamowania. Do każdej z kabin prowadzą dwoje drzwi, dzięki którym można wejść bezpośrednio do kabiny z każdej strony, bez potrzeby przechodzenia przez środkową część lokomotywy (jak np. w lokomotywie ET22 bądź EU07 od strony stanowiska maszynisty). Na dachu umieszczone natomiast są osłony wylotu powietrza chłodzącego oporniki rozruchu i hamowania. Oprócz nich znajdują się tam dwa pantografy, ich odłączniki, urządzenia przeciwprzepięciowe, wywietrzniki, klapa wyjścia z przedziału elektrycznego oraz pomosty.



Podstawowe dane techniczne:

Długość ze zderzakami: 16740 mm
Szerokość pudła: 2974 mm
Wysokość od główki szyny do pantografu: 4300 mm(złożony pantograf), 6700 mm (maksymalne podniesienie pantografu)
Wysokość pudła od główki szyny: 3890 mm
Rozstaw czopów skrętu: 8000 mm
Średnica okręgu tocznego zestawu kołowego: 1250 mm
Największa szerokość pudła: 2974 mm
Najmniejszy promień łuku: 120 m
Skrajnia: w/g wymogów karty UIC 505-1
Szereokość toru: 1435 mm
Układ osi: Bo'Bo'
Przełożenie przekładni głównej: 73:38 (1,92:1)
Prędkość maksymalna: 160 km/h
Hamulec: pneumatyczny Oerlikon oraz elektrodynamiczny obcowzbudny
Napięcie sieci trakcyjnej: 2000 V ÷ 3600 V
Moc ciągła lokomotywy: 2940 kW
Moc godzinna lokomotywy: 3180 kW
Napięcie rozrządu: 110 V ± 5%
System rozrządu: pośredni stycznikowy
Maksymalna siła rozruchowa: 195 kN
Siła pociągowa przy rozruchu: 122 kN
Siła pociągowa przy minimalnym wzbudzeniu: 74 kN
Liczba pozycji nastawnika jazdy: 31 (19 - połączenie szeregowe, 12 - połączenie równoległe).
Liczba stopni osłabiania wzbudzenia: 5
Masa słuźbowa lokomotywy: 83500 kg
Masa piasku: 500 kg
Masa wody w układzie sanitarnym: 37 kg
Masa wózka kompletnego: 22240 kg
Masa silnika trakcyjnego: 4600 kg
Masa przetwornicy: 1160 kg
Ilość silników trakcyjnych: 4
Ilość przetwornic: 2
Ilość sprężarek głównych: 1
Ilość sprężarek pomocniczych: 1
Ilość wentylatorów oporników rozruchowych: 2



Wstecz do strony głównej działu EP09