Strona Główna ::: Lokomotywy EP09 ::: Linia 226 ::: Galeria ::: Przezwiska lokomotyw ::: Oznaczenia lokomotyw ::: Księga gości ::: Linki ::: O autorze ::: Kolejowe top


Prędkościomierz


W lokomotywie EP09 zastosowano dwa typy szwajcarskich prędkościomierzy firmy Hasler - Bern: RT-13 oraz A-29.

Prędkościomierz RT-13 ma za zadanie wskazywać oraz rejestrować parametry jazdy. Znajduje się on w kabinie A. Wartości wskazywane to: prędkość pociągu, aktualny czas oraz przebieg lokomotywy. Wartości mierzone i zapisywane to oprócz prędkości także: czas jazdy, przebyta droga, włączenie silników trakcyjnych, czas i droga hamowania, kierunek jazdy i obsługa urządzeń CA/SHP.

Prędkościomierz zabudowany jest w pulpit. Okrągła tarcza posiada nad sobą trzy pokrętła. Dwa skrajne służą do nastawiania czasu oraz nakręcania sprężyny napędowej zegara, środkowe to koniec śruby, za pomocą której rygluje się przednią ściankę. Ścianka zamocowana jest na zawiasach; po otworzeniu daje dostęp do mechanizmu, w którym umieszcza się taśmę rejestrującą. Na tarczy znajduje się wskazówka prędkościomierza wraz ze skalą, wskazówki zegara i cyferblat, małe okienko, które zmienia kolor z białego na granatowy w zależności od pory dnia - nocnej bądź dziennej oraz licznik przebytych kilometrów.

Widok na pulpit.
Prędkościomierz rejestrujący RT-13.


Rejestracja czas odbywa się w godzinach i minutach. Zapisywany jest czas jazdy i postoju. Rejestracja czasu w godzinach polega na wybijaniu w górnej części taśmy przez mechanizm odpowiednich cyfr. Poniżej znajduje się pas o wysokości 2 cm, na którym zapisywany jest czas w minutach w zależności od przebytej drogi. W czasie postoju kreślona jest linia łamana. Każde 5 mm taśmy zakreślone w ten sposób odpowiada godzinie postoju. W czasie jazdy kreślona jest linia krzywa, która odpowiada przebytej drodze w funckji czasu.

W środku taśmu znajduje się pas o szerokości 40 mm. Kreślona jest na nim krzywa prędkości w fukcji przebytej drogi. Przebytą drogę można określić przez podzielenie interesującego nas odcinka na wykresie przez 5. Wynika to z tego, że każde 5 mm odpowiada jednemu kilometrowi (z liczenia muszą być wyłączone postoje). Dla przykładu: 60 mm taśmy odpowiada 12 km przebytej drogi.

Prędkościomierz A-29 to "skromniejsza" wersja rejestratora RT-13. Znajduje się on w kabinie B. Z zewnątrz różni się jedynie tym, iż posiada jedynie wskazówkę prędkościomierza ze skalą. Jego zadanie to jedynie wskazywanie prędkości, bez rejestrowania jej na taśmie.


Dane techniczne prędkościomierza RT-13:
  • rodzaj napędu - mechaniczny bądź elektryczny;
  • zakres pomiaru prędkości - 0 - 180 km/h;
  • szerokość taśmy - 102 mm;
  • długość taśmy - 20 m;
  • posuw taśmy podczas jazdy - 5 mm/km;
  • dopuszczalny błąd wskazań prędkościomierza: +/- 3 %;
  • czas ustalania się wskazań: 1 s;
  • zakres liczydła na liczniku: 0 - 99999 km;
  • dopuszczalny błąd pomiaru czasu: +/- 3 minuty;
  • czas pracy sprężyny zegara: 36 minut;
  • masa: z napędem mechanicznym: 5,4 kg, z napędem elektrycznyn: 7,5 kg;

    Dane techniczne prędkościomierza A-29 są takie same. Jedyna różnica to ciężar urządzenia (z napędem mechanicznym: 3,4 kg, z napędem elektrycznyn: 5,5 kg) oraz brak danych dotyczących funkcji rejestrujących.


    Wstecz do opisu kabiny EP09