Strona Główna ::: Lokomotywy EP09 ::: Linia 226 ::: Galeria ::: Przezwiska lokomotyw ::: Oznaczenia lokomotyw ::: Księga gości ::: Linki ::: O autorze ::: Kolejowe top



Na PKP każda seria lokomotyw, jednostek bądź wagonów trakcyjnych (tudzież szynobusów) ma sobie przypisany kod. Każde takie oznaczenie składa się z dwóch liter, dwóch cyfr oraz, po myślniku, numeru seryjnego pojazdu. Piersza litera oznacza rodzaj trakcji:
  • E - elektryczna
  • S - spalinowa
Druga litera oznacza charakterystykę lokomotywy, zespołu lub wagonu, czyli do czego służy:

W lokokomotywie:

  • P - pasażerska
  • T - towarowa
  • U - uniwersalna
  • M - manewrowa
W EZT lub wagonach spalinowych:
  • W - do peronow wysokich
  • N - do peronow wysokich i niskich
  • D - dalekobieżny
  • A - autobus szynowy (szynobus)
Te oznaczenia w zasadzie łatwo zapamietać, gorzej jest ze znaczeniem dwóch następnych cyfr. I tak:

W lokomotywach elektrycznych:

  • 01 - 14 Lok. czteroosiowe B'o B'o na prąd stały 3kV
  • 15 - 19 Lok. czteroosiowe B'o B'o na prąd przemienny
  • 20 - 34 Lok. sześcioosiowe C'o C'o na prąd staly 3kV
  • 35 - 39 Lok. sześcioosiowe C'o C'o na prąd przemienny
  • 40 - 49 Lok. o innym układzie osi lub rodzaju prądu i napięcia
W EZT:
  • 51 - 64 Zespoły trójwagonowe na prąd stały 3kV
  • 65 - 69 Zespoły trójwagonowe na prąd przemienny
  • 70 - 74 Zespoły czterowagonowe na prąd stały 3kV
  • 75 - 79 Zespoły czterowagonowe na prąd przemienny
  • 80 - 89 Samodzielne wagony slinikowe na dowolny rodzaj prądu
  • 90 - 93 Zespoły dwuwagonowe na prąd stały 800V
  • 94 - 99 Zespoły o dowolnej liczbie wagonów, lecz na inne napięcie niż wyżej wymienione
W lokomotywach spalinowych:
  • 01 - 09 Przekładnia mechaniczna, sterowanie pojedyńcze
  • 10 - 14 Przekładnia mechaniczna, sterowanie wielokrotne
  • 15 - 24 Przekładnia hydrauliczna, sterowanie pojedyńncze
  • 25 - 29 Przekładnia hydrauliczna, sterowanie wielokrotne
  • 30 - 39 Przekładnia elektryczna, sterowanie pojedyńcze
  • 40 - 49 Przekładnia elektryczna, sterowanie wielokrotne
W spalinowych wagonach i zespolach trakcyjnych:
  • 50 - 59 Przekładnia mechaniczna, sterowanie pojedyńcze
  • 60 - 69 Przekładnia mechaniczna, sterowanie wielokrotne
  • 70 - 79 Przekładnia hydrauliczna, sterowanie pojedyńcze
  • 80 - 89 Przekładnia hydrauliczna, sterowanie wielokrotne
  • 90 - 94 Przekładnia elektryczna, sterowanie pojedyńcze
  • 95 - 99 Przekładnia elektryczna, sterowanie wielokrotne


B'o oraz C'o to oznaczenie rodzaju układu jezdnego pojazdu. Mówi ono nam o ilości wózków, występowaniu napędu itp:
  • A, B, C itd. oznacza ilość osi napędnych.
  • ' - oznacza, że osie są osadzone w wózku, a nie są np. na stałe przymocowane do ostoi pojazdu (niczym w parowozach).
  • o - oznacza, że oś jest napędzana oddzielnie, tak jak w większosci obecnych lokomotyw, gdzie każda oś ma osobny silnik trakcyjny; brak "o" oznacza, że osie napędzane są grupowo, np. wiązarem, tak jak w parowozach.



Inaczej natomiast przedstawia się trakcja parowa. Pierwsza litera oznacza przeznaczenie lokomotywy:
  • P - pośpieszna
  • O - osobowa
  • T - towarowa

Następna litera oznacza układ osi:

Liczba osi Układ osi Litera symbolu serii
napędna toczna
1 dowolna - a
2 - OO b
2 1 oOO lub OOo c
2 2 ooOO lub OOoo d
2 2 oOOo e
2 3 ooOOo lub oOOoo f
2 >3 - g
3 - OOO h
3 1 oOOO lub OOOo i
3 2 ooOOO lub OOOoo k
3 2 oOOOo l
3 3 ooOOOo m
3 3 oOOOoo n
3 >3 - o
4 - OOOO p
4 1 oOOOO lub OOOOo r
4 2 ooOOOO lub OOOOoo s
4 2 oOOOOo t
4 >2 - u
5 - OOOOO w
5 1 oOOOOO y
5 >1 - z
6 dowolna - x

"O" oznacza oś napędną, "o" oznacza oś toczną.

Czasem pomiędzy dwoma literami znajduje się także litera "K". Oznacza to, że jest to parowóz kusy, czyli tendrzak: nie ma on osobnego tendra. Zapasy wody i węgla umieszczone są na lokomotywie.